Čisté sklá znamenajú čistý prejazd kalamitou. Šoférujete v zime bezpečne?

Čisté sklá znamenajú čistý prejazd kalamitou. Šoférujete v zime bezpečne?
11. januára 2019 Patrik Boďo

Na Slovensko po pár rokoch opäť zavítala štedrá Perinbaba. Vianoce boli konečne biele, pričom hlavne deti v týchto dňoch hýria nadšením. Aj dospelí sa však pri pohľade z okna dokážu hustým snežením a zasneženými kopcami kochať. Keď sa, samozrejme, nedívajú spoza okna svojho auta. Jazda bláznivým počasím vie byť tiež pohodová. Ako?

Perinbabkina chyba? Určite nie!

Počasie je nevyspytateľné a ako sme sa mohli presvedčiť, dokáže na cestách poriadne potrápiť. Silné sneženie či poľadovica zapríčinili mnohé nehody. To všetko dalo zabrať tak záchranným zložkám, ako aj samotným vodičom. Niekoľko hodinové zdržania boli úplne bežné. Takáto situácia vznikla spojením niekoľkých vecí a nebola to len nedostatočná aktivita cestárov. Ide najmä o neschopnosť niektorých vodičov správne jazdiť v “snehových podmienkach”. Pritom je potrebné dodržiavať len niekoľko malých zásad.

Úplne inak ako v lete

Základom jazdy na snehu či ľade sú zimné pneumatiky, plynulosť a, samozrejme, nižšia rýchlosť. To už však iste nikomu netreba pripomínať. V zime treba ovládať pedále či volant naozaj s veľkým citom a vyhnúť sa trhavým, prudkým pohybom. Tie totiž vedú k šmyku a následnej nehode. Pri jazde brzdite dlhšie a plynulo, to isté platí o rozjazdoch. Žiadne rýchle púšťanie spojky, ktoré by znamenalo prešmykovanie kolies.

Aj k zákrutám sa treba správať inak. Tie prechádzajte bez plynu, prípadne na ustálenom plyne. Čo sa týka brzdenia, brzdí sa pred zákrutou, kým sú ešte kolesá v rovnom smere. Ak šofér pri predbiehaní alebo zmene jazdného pruhu robí prudké pohyby a uberie plyn, ide do rizika. Veľkým nebezpečenstvom je totiž sneh v strede cesty. Vodiči by nemali podceňovať ani parkovanie. Nechať stáť auto v  zákrute znamená, že pri poľadovici alebo po napadnutí snehu do neho niekto s veľkou pravdepodobnosťou “ťukne”.

Dobre vidieť nestačí!

Pri jazde je hlavne potrebná maximálna viditeľnosť. Popri hustom snežení to často nie je možné. O to dôležitejšie je mať dostatočne očistené auto, najmä okná. Tie sú často dosť podceňované.

Problémy nastávajú hneď z rána. Tí, ktorí nemajú garáže, si svojich plechových miláčikov nachádzajú pod vrstvou snehu a ľadu. Hoci to motor nemá rád, najľahšie si s námrazou poradíte tak, že auto naštartujete, necháte ísť na voľnobeh, kúrenie pustíte na maximum a zapnete aj vyhrievanie zadného okna a zrkadiel. Po pár minútach začne zimná nádielka povoľovať. Dôležité však je, aby ste očistili nielen čelné okno, ale aj bočné okná, bez ktorých nevidíte do spätných zrkadiel, a tiež zadné okno.

S čistotou okien vám pomôžeme aj v Stova Baumarket. V našich stavebninách na vás totiž čakajú rozmrazovače skiel a nemrznúce zmesi do ostrekovačov -40 °C za veľmi výhodné ceny. Problém so štartovaním, a teda slabou batériou, zas vyrieši automatická nabíjačka GAB 8A značky GÜDE. No a ak vám pri narábaní s vozidlom bude zima na ruky, zachránia vás zateplené protiporézne rukavice Thrym VV736.

Na záver snáď už len povinné kázanie. Ak je vozovka pokrytá snehom, vždy spomaľte a jazdite pomalšie, ako inokedy. Majte zafixované, že auto sa na vozovke inak správa v zime ako v lete. Mali by ste sa vždy ponáhľať “pomaly”, aby ste neboli svedkami svojej vlastnej nehody. Podľa výskumov je pravdepodobnosť vzniku nehody v zime až 15x väčšia ako v lete. Vyhnite sa tejto pravdepodobnosti a jazdite čo najbezpečnejšie.

Zdroj: auto.hnonline.sk, auto.pravda.sk, pdmauto.sk
Foto: istockphoto.com